Företaget Nick’s som är kända för att ha lanserat sockerfria matprodukter och produkter med extra protein i, har nu hamnat i blåsväder på grund av deras nyaste lansering av sockerfri glass. Den marknadsförs av många på ett tveksamt sätt som kan uppmuntra ätstörningar och problematisk syn på mat.
Vi har tidigare skrivit om skönhetsideal och att gamla ideal hänger kvar, och nu ska det handla om en annan typ av skönhetsideal som varken är sunt eller bra, nämligen hur reklam kan påverka unga till ätstörningar eller osund syn på sin kropp. Det finns redan en hel del problematik kring detta och det sista som behövs är fler budskap i det offentliga som kan bidra till att många får sämre syn på kroppsform, kropp och hälsa.
Nick’s nya sockerfria glass
Det som hänt är att Nicks’s, som är kända för livsmedel utan socker och md mer protein, lanserat en sockerfri glass. Porblemet är inte själva glassen, utan hur reklamen för den ser ut. Reklamen består av en bild på glass och stor text som lyder ” Nyhet! en glass du inte ångrar dagen efter. Man kan faktiskt ha kul utan socker. Testa själv! Nu finns vår kalasgoda glass i din butik.”
Reklamen har mött stor kritik i sociala medier
Denna reklam fick snabbt kritik från många i sociala medier, bland annat författaren Linda-Marie Nilsson, youtubern Felicia Bergström och komikern Johanna Nordström, som la ut en sketch på sitt Instagramkonto där hon framför sin kritik. Sistnämnda säger till Nyheter24 att hon reagerade starkt på reklamen då hon tycker att den är skuldbeläggande gentemot folk som äter socker eller onyttigt, och att detta bidrar än mer till den kropps och kosthets som redan finns i samhället. Nick’s har backat efter kritiken och ber om ursäkt och har förklarat att de endast erbjuder ett bättre val än socker, inte att kroppshetsa eller skuldbelägga.
Det är inget dåligt med att äta gammal hederlig sockerfylld glass, varför inte festa till det med en glass från GB? Det kan faktiskt bli roligare med socker.